Previous   
Teaminspire


Stap 7

Wat je ook doet, doe vooral niets concreets.

- Elke concrete verwezenlijking, zeker op creatief vlak, stelt je bloot aan kritiek. Je zal misschien fans hebben, maar meer dan waarschijnlijk heb je meer critici dan fans. Dit komt je status als genie niet ten goede.

- Als je iets concreets doet, dan moet je kiezen. Je bent dan geen “digital creative” meer, maar gewoon webdesigner, fotograaf, muzikant, blogger, of andere vuile ouderwetse ambachtsman.

- Het is gewoon moeilijk. Om echt iets te doen, moet je echt iets kunnen. Of je moet oefenen. Kost allemaal tijd en moeite, en is volstrekt overbodig. Een echte digital creative denkt op een hoger niveau. Ideeën, concepten. 

Als je al iets creatiefs mag doen, dan is het verplicht iets waar je uitsluitend je iphone voor gebruikt. Zoals een foto nemen met je iphone bijvoorbeeld. Dat kan nog net. Maar benadruk dan wel zo veel mogelijk hoe weinig moeite je ervoor gedaan hebt, en dat het een iphonefoto (nooit android) is, en dat je z-e-k-e-r geen fotograaf bent! Dat moet voor iedereen duidelijk zijn! Zo lijk je niet alleen jezelf te relativeren, wat altijd sympathiek overkomt, maar tegelijk vermijd je vorig puntje, namelijk dat mensen je als een fotograaf zouden beginnen zien. Niet wenselijk dus. 

Stap 6 

Blijf bij met de laatste nieuwe modewoorden, en herhaal deze zo vaak je kan in gesprekken. 

 Essentieel is dat je de betekenis van deze woorden niet begrijpt. Moest je dat wel doen, zou je beseffen hoe belachelijk je klinkt door al deze woorden constant in de foute context uit te braken, en dat gevoel zou je tegenhouden om er voluit voor te gaan. Als je aan conversation management wil doen op een agile, lean en vooral disruptive manier, waarbij je doormiddel van co-innovation gebruikt maakt van 360 degrees touchpoints om in de experience economy de nieuwste destructive technology trends bij te houden, moet je je vooral niet laten tegenhouden door semantiek of syntaxis. Volstrekt voorbijgestreefd. Het is, echter, niet zo slim om deze woorden te gebruiken in geschreven tekst. Omdat je tekst schrijven moet vermijden, of toch beperken tot 140 tekens per verhaal, zie vorig punt. Maar ook omdat geschreven tekst minder vluchtig is, en je een jaar later wel eens kan geconfronteerd worden met je eigen bullshit. 

Stap 5 

Weet niets 

Er is, voor de digital community, maar één ding erger dan een ambachtsman. Dat is een technoloog. Als je technische kennis hebt, dan dien je om technische problemen op te lossen. En die zijn zooo low level. In de digital world gaat het niet om de saaie technologische vraagstukjes van vandaag, maar om de brave new world van morgen. Verder is het ook niet makkelijk, als je iets kent van fysica, om je mond te houden als een nieuwe startup hun idee voorstelt om energie te halen uit gsm-straling. Niet unisono meeroepen hoe geweldig alle startups zijn, daar maak je je niet populair mee. 

Stap 4 

Maak lijstjes 

Lijstjes zijn ideaal om te verbergen dat je niet weet hoe je structuur moet aanbrengen in een tekst. 

Stappen 3 tot 1 

Trek je niets aan van logica 

Zelfs de kunst om van 1 tot 7 te tellen is voor jou voorbijgestreefd, jij doet dat nu eenmaal anders. Disruptive. Agile. Zitten we aan drie, maar is je inspiratie op? Niets van aantrekken!